Vakantie - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu

Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Auke, Annemieke en Anna

24 April 2014 | Namibië, Rehoboth

Op het Centre is het momenteel vakantie. De kinderen zijn vrij en de werknemers ook bijna allemaal. Lekker bijkomen van de werkweken die we gehad hebben. De herfst is hier in volle gang en de winter is in aantocht. Iets vroeger dan de afgelopen jaren. Het is dan ook vroeg donker en ’s nachts slapen met een dekbed is dan ook een feit. ’s Ochtends is het fris en op de dag merk je dit ook goed. Iedereen is goed gestemd en werkt hard. Je bent met dit weer een stuk productiever dan in de maanden hiervoor.

In de vorige blog hebben we beloofd iets te schrijven over de Youth Night en de Youth Alpha. De Youth Night wordt sinds dit seizoen volop in de grote zaal gehouden. Die is nu echt bijna klaar. Er komen gemiddeld 100 jongeren op de vrijdagavond. Bij binnenkomst krijgen ze een broodje en wat te drinken. Bij hun stoel aangekomen ligt er een puzzel voor ze klaar en op de achtergrond draait er muziek. En ja.. niet zoals voorgaande jaren uit een kleine cd-speler met USB aansluiting. Nee.. grote boxen met een heus mengpaneel. Om maar over de hoeveelheid microfoons te zwijgen. Er kan nu een band optreden zonder spullen te lenen van andere organisaties. Het geluid is overweldigend.

We zingen en bidden met elkaar. Hoe gaaf is het voor de jeugd (en ook voor ons!!!) dat we mogen zingen met een grote band. Het is dan ook iedere vrijdagavond een feest!!! Ze zitten niet stil en blijven niet bij hun stoel staan, er wordt flink gedanst door de zaal. Daarna volgt er een praatje van een van de mensen uit het team of een gastspreker die spreekt over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld: hoe sta je als christen in de maatschappij van nu? Maar ook… hoe kom je voor jezelf op? Hoe blijf je van de drank af? Wat zijn de nadelen van drugs? Aan het einde van de maand is het filmavond die door Auke en Corwin wordt georganiseerd.
De eerste keer hebben we de Matrix gekeken en de afgelopen keer Narnia.

Nieuw dit jaar is de Youth Alpha. Aan het begin van het jaar is een groep van 20 jongeren van start gegaan die elke maandagavond op het Kids Centre bij elkaar komt. Na een gezamenlijke maaltijd, zingen en bidden volgt er een praatje. Deze gaan over: Wat houdt het Christelijke geloof in? Wie is Jezus? Wat is bidden, waarom zou je bidden? Wie is de Heilige Geest? Waarom naar de kerk gaan? En ook een belangrijke als de kinderen geloven: hoe vertel je het anderen? Hoe ga je om met negatieve reacties? Misschien dat je de thema’s herkent van de Alpha cursus. Dat klopt. Het zijn dezelfde onderwerpen alleen vanuit de invalshoek van de jeugd bekeken. Ze zijn vaak heel enthousiast en gaan lekker met je in discussie. Aan het einde van de cursus zijn ze een weekend weg geweest, hebben een Bijbel gekregen en een certificaat. Na de vakantie zal er een nieuwe groep van start gaan. We hopen natuurlijk op weer een grote groep. De groep die klaar is met de Youth Alpha komt na de vakantie op de dinsdagavond bij elkaar om verder over bepaalde onderwerpen door te praten. Want misschien heb je het zelf ook wel eens ervaren. Of je wel of niet gelooft, je zult altijd met vragen blijven zitten. En het is belangrijk om daar met elkaar over in gesprek te blijven gaan. Om elkaar te bemoedigen en te versterken.

Ook hebben we afgelopen week weer de rapporten mogen uitdelen aan de kinderen van de schoolklas. Het was extra spannend in de klas van Annemieke, voor deze kinderen was het namelijk de eerste keer. Na de uitreiking zijn we met alle klassen naar een nieuw zwembad hier in Rehoboth gegaan!! Salmon, Sylvanus en Lorainne (onze Namibische leerkrachten) hebben een aantal spelletjes met de kinderen gespeeld. Daarna kregen ze taart en cola gesponsord door de plaatselijke Spar. Het was dubbel feest want de verjaardagen werden ook gevierd. En daar hoort natuurlijk een cadeautje bij. De jongens een Bricksgame. Soort van tetris en de meisjes lipgloss met een haarband. Zoals je op de foto’s kunt zien vielen de cadeautjes goed in de smaak. Het is altijd weer genieten om die blije gezichten te zien wanneer ze het cadeautje uitpakken.

In de afgelopen periode zijn er hier ook een aantal nare dingen gebeurd. Zoals onlangs met Ellie een meisje wat vorig jaar bij Annemieke in de klas zat. Ellie liep door Block E te strompelen en zat helemaal onder het bloed toen ze door Willemien werd opgepikt. Ze had thuis ruzie gekregen met haar moeder en die had haar vervolgens als straf met een struik doorntakken geslagen (gegeseld). Het kind zat onder de kleine wondjes en vol met stekeltjes. Op het centre hebben we alles er 1 voor 1 uitgetrokken en haar onder de douche gezet en schone kleren gegeven. Daarna heeft Ellie aangifte gedaan bij de politie, ze wilde voorlopig niet meer thuiskomen.

Ook zijn we pasgeleden naar de begrafenis van Jaco geweest. Een jongen van 23 jaar uit de sportschool die vorig jaar regelmatig op het centre kwam. Jaco is vermoord. Toen hij 's avonds thuis kwam is hij op de hoek van de straat in zijn nek gestoken. Vervolgens heeft hij geprobeerd naar huis te vluchten, maar is in de tuin bezweken aan zijn verwondingen. Zijn ouders werden wakker van het geblaf van de honden en vonden hem daar. Toen was het al te laat. De dader(s)… nog voortvluchtig en hoe of wat is nog steeds niet bekend. Heel verdrietig. Wilt u bidden voor de familie? Het gezin, maar ook voor zijn vriendinnetje? Ze zitten met heel veel vragen en blijven met een lege plek achter.

Om af te ronden, gisteren hebben we Koningsdag gevierd in Windhoek samen met andere Nederlanders uit Namibië. Dat was erg gezellig en we hebben genoten van de haring, kroketten en erwtensoep. Ook Anna heeft dus haar eerste Koningsdag gevierd. Ze maakt het uitstekend, lacht veel, groeit goed en haar eerste hapjes zijn een feit.

Annemieke is begonnen aan een naaldwerk cursus bij één van de vrouwen hier in het dorp, maar daarover volgende keer meer.

En... het is vandaag 24 april!! Dat betekent dat Jan de Bruin (vader van Annemieke) jarig is. Van harte gefeliciteerd Jan! Geniet volop van deze dag en we eten hier een taartje op je.

Tot de volgende blog,

Auke, Annemieke en Anna

• 24 April 2014 - 15:29

Maaike Oort:

Hoi Annemieke en Auke,

Wat leuk om te lezen zeg! Ik lees jullie blogs niet altijd maar zag deze nu toevallig voorbij komen. Wat groeit Anna ook hard!!

Maaike

• 25 April 2014 - 07:59

Martin :

Annemieke en Auke
    Dank voor jullie blog. De toegevoegde foto's zeggen veel dat jullie weer hoop geven aan kinderen. De Youth Night vind ik zeer bemoeidigend. Zoveel mensen en zo enthousiast.
    Aan de foto's te zien gaat het met Anna goed.
    Veel zegen en een beetje herstel in de vakantieperiode.

• 27 April 2014 - 21:50

Lindy:

Jeetje wat maken jullie toch veel mee.
    Hele nare, maar ook hele mooie dingen!!!
    Geniet van de vakantie !!!

Kussss

• 01 Mei 2014 - 19:17

Wilmy:

Mooi om alles weer te lezen! Ik kan niet wachten tot we een aantal dingen met eigen ogen kunnen zien, zoals zo'n Youth Night. Gaaf zeg!
    Leuke foto's! En die Anna.. wat is ze al groot!!
    geniet nog even van de vakantie! xxx

• 03 Mei 2014 - 20:31

Jolanda Mak:

Beste alle drie,
    Tjonge, wat een belevenissen weer! We lezen en leven graag met jullie mee. Het ga jullie goed, onder de zegen van onze God.

Groetjes, Jolanda