De Grande Opening - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu De Grande Opening - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu

De Grande Opening

Blijf op de hoogte en volg Auke, Annemieke en Anna

16 November 2014 | Namibië, Rehoboth

In Nederland is de pietendiscussie nog in volle gang, worden de warme kleren al weer van stal gehaald samen met Ameriko het paard van Sinterklaas. Hier gaan we richting hoogzomer. Dit betekent concreet: temperaturen boven de 40 graden. Soms 45 graden. Valt de stroom uit dan is je vlees en kip snel ontdooit. Kun je niet meer volop in de zon lopen/zitten zonder te verbranden of je ingesmeerd te hebben. En zijn de warme maaltijden langzaam maar zeker plaats aan het maken voor salades en lichtere gerechten. Maar desondanks de vele verschillen die er zijn bereiden wij ons voor op onze terugkomst naar Nederland. Waar we over iets minder dan 2,5 week veilig en wel hopen aan te komen. We hebben al veel mailtjes, berichtjes mogen ontvangen van mensen. Een enorme bemoediging.

Voordat we teruggaan willen we jullie natuurlijk niet het mooie onthouden om te vertellen over de Grande Opening. Eigenlijk zou deze opening vorig jaar november plaatsvinden, wat wij natuurlijk heel jammer vonden. Maar door omstandigheden ging dat niet door en is het verplaatst naar afgelopen 8, 9 en 10 november. Ja, je leest het goed het feest duurde 3 dagen!!! Voor verschillende programma’s en groepen mensen. Op zaterdag vond de RKC half marathon plaats. Helaas werd onze Wendelinus 6de, maar dat mocht de pret niet drukken. Tijdens dit mooie feestweekend was er ook een groep Nederlanders aanwezig van ongeveer 30 mensen. Waarvan ook een aantal hebben meegedaan aan deze run. En ook Martin Noordzij voor vele bloglezers geen onbekende heeft het stof en de ongelijkmatige wegen getrotseerd op de 10 km!!! Heel erg knap. Aangezien de temperatuur al vrij snel boven de 30 uitkwam. En dan is het afzien met de zon op je gezicht. Na de marathon was er de funday. Over het RKC terrein verschillende kraampjes waar spulletjes werden verkocht, zoals de RKC Craftshop, maar ook frisdrank, ijsmachine, appeltaart, pannenkoeken, kleren etc. Voor de kinderen schminken, springkussen, zeepbaan en de ouders konden zich vermaken bij de muziektent. Al met al een geslaagde dag waarbij we veel mochten ophalen voor het RKC.

De volgende dag stond in het teken van de officiële opening. Miek was samen met Gerlinda de ceremoniemeesters van die dag. En aan hen ook de taak dat alles voor die tijd goed geregeld was. Dan is het soms nog best wel even stress als blijkt dat de catering er nog niet is of sommige gasten nog niet aanwezig zijn. Maar gelukkig zijn we al lekker ingeburgerd hier. Dus dan zeggen we: moe nie worrie nie en we gaan lekker verder met het programma! In de ochtend werden er nog de laatste dingen gehaald. Zoals 350 muffins, repetitie van het dansgroepje, muntjes en gastenlijsten neerleggen en natuurlijk niet te vergeten de opmaak van de dames incl. de haren. Je kunt de voorbereiding wel vergelijken met een bruiloft. Het was van begin tot het einde genieten en wat zag iedereen er mooi uit. Toen de eerste VIP-gasten om 13.00 uur op het centrum arriveerden in de dresscode paars, wit en zwart. Ook onze Namibische medewerkers zagen er prachtig uit en hadden zich helemaal aan de dresscode gehouden. Gaaf!!! Vervolgens gingen we naar de Oanob Dam waar de Fish Eagle (boot) op ons lag te wachten. Daar gingen we met alle VIP-gasten aan boord waar we een lunchbuffet aangeboden kregen. Rene heeft mooie woorden gesproken en een toast uitgebracht. Sommige Namibische mensen waren nog nooit zo lang op het water geweest (2 uur) of überhaupt op een boot geweest. Dat kostte wat moedigheid om ze zover te krijgen om mee te gaan. Maar we zijn enorm trots op ze!

En wat hebben ze ervan genoten. Om 16.00 uur weer terug naar het centrum. Bij aankomst bleek de cateraar nog druk in de weer te zijn en stonden er nog maar 60 kopjes… Er zouden 350 receptiegasten komen. En de receptie startte om 17.00 uur. Dus er was nog behoorlijk wat werk aan de winkel. Na uiteindelijk wat dingen te hebben geschrapt, hebben de gasten genoten van een heerlijke muffin gesponsord door de Spar en een bordje met verschillende hapjes zoals: worst, gehaktballetje, visstukje, verschillende toastjes, tomaatjes en olijfjes. Op de receptie werd dan het officiële lintje doorgeknipt. Dit door Wilfred en Willemien omdat zij precies die dag 5 jaar in Namibië wonen. Natuurlijk waren zij hier niet van op de hoogte en dachten ze bij het naar voren roepen dat ze Rene en Mirjam moesten bedanken, wat daarna ook gebeurde.

Na een mooi filmpje te hebben gedraaid van het RKC 5 jaar terug en nu begon de inloop voor de volgende grote activiteit: het concert!! Deze avond stond centraal de dankbaarheid in de afgelopen jaren waarin we veel mooie en goede dingen hebben meegemaakt als RKC maar uiteraard ook vele tegenslagen. Maar uiteindelijk staan waar we nu staan. Een mooi gebouw met daarin mooie programma’s waarmee we heel veel kinderen kunnen helpen. Daar zijn we God enorm dankbaar voor. Het concert startte met een aftelfilmpje waarbij eerst onze FUTURE BOYS een dans deden. Daarna zongen de Brothers in Christ nog 3 nummers met onze eigen Salmon. Waarna het dak er af ging bij The Now Generation Band. Gelukkig ging die er niet echt af, want die blog kunt u zich misschien nog wel herinneren… Het verhaal van het dak… Nee dat zullen we niet meer oprakelen. Maar dat was bloed, zweet en tranen laten we het daar maar op houden . Het was een groot feest waar maar liefst 650 mensen op zijn afgekomen. Er werd gewerkt met paarse concertbandjes, gastenlijsten, paarse en witte muntjes en vooral veel enthousiasme bij een ieder van ons. Na het concert hebben we de boel de boel gelaten en zijn we de volgende ochtend gaan opruimen. Want… er stond nog iets op de planning. Namelijk het grote kidsclub feest. Iedere maandagmiddag komen er rond de 600 kinderen op het RKC. Daar is het allemaal ooit mee begonnen. René kwam hier in Namibië om skeelerclinics te geven en ontmoette op deze manier oma Kanana. Die bij haar huisje in Block E kidsclub gaf. Dit was het eerste programma van het RKC. Op het feest kwamen iets meer dan 650 kinderen en was tevens de laatste kidsclub van dit trimester. Er stonden weer springkussens, zeepbanen etc. op het terrein en we hebben voor het eerst gebruik gemaakt van de grote kookapparatuur in de keuken om voor 650 kids pap met groente en vlees te maken. Het was een enorm groot succes. Petje af voor de organisatie!!! Het liep gesmeerd.

Aan het einde van de dag is er een zeepbaan blijven liggen… Voor de mensen die het ook leuk vonden om er een aantal keren over heen te gaan… Er zijn er nog wat die spierpijn hebben.

Dit hele weekend was heel gaaf om mee te maken. Maar wat we ook zeker niet mogen vergeten is de enorme hulp die we gehad hebben van de Nederlanders die er op dat moment waren. Het gebouw was namelijk nog niet klaar… Er is in de avond/nacht nog een tapijt neergelegd op het podium, er zijn tegels gezet, muren geschilderd en nog veel meer. De Nederlanders hebben niet stil gezeten maar hun handen uit de mouwen gestoken. Zonder hen was het zeker niet gelukt. Wat een mooi weekend! En ja… natuurlijk waren we daarna ook best wel moe allemaal. De reis ging na het kidsclubfeestje richting Windhoek op het vliegtuig. Wij hebben de laatste dingen opgeruimd en op dinsdag had iedereen een dagje vrij. Dat was even lekker bijkomen en vooral ook nagenieten.
Dat betekent dat de laatste twee weken ook de programma’s gaan afsluiten. Aankomende week zijn de naaldwerkvrouwen nog druk met het afmaken van een kerstpakketbestelling. Vrijdag gaan we met ze naar de Dam om te kanoën en waterfietsen. En lekker met elkaar te eten. De rest van het team zal dan een gezellige teamdag houden over visie en beleid voor volgend jaar  Dan gaat de schoolklas nog een weekje door. Toetsen en rapporten!!! Ook zij hebben een leuke afsluiting waarbij we lekker gaan zwemmen bij de Dam.

Tussendoor niet te vergeten gaan we natuurlijk ook nog de eerste verjaardag van onze Anna vieren!!! 1 jaar al weer. Op dinsdag 25 november. Maar we vieren het de zaterdag ervoor voor de mensen hier.

En dan gaat het echt gebeuren… het inpakken van de koffers!!! Gelukkig was Martin hier ook zoals jullie hebben gelezen en hebben veel Nederlanders alvast een heel aantal spullen voor ons mee terug genomen. Ook dat was anders niet gelukt haha.

Voor jullie nog een herinnering: zaterdag 13 december het Baie Dankie Feestje! Kijk bij de foto’s voor de uitnodiging. Voor iedereen die ons de afgelopen 3 jaren gesteund hebben op welke manier ook, maar ook voor de trouwe bloglezers. Ben je van plan om te komen, vinden wij dit enorm leuk. Stuur dan even een berichtje naar a_de_bruin@hotmail.com en met hoeveel personen je komt. Dan zorgen wij dat er genoeg is.

Drukkie, Auke, Annemieke en Anna

• 16 November 2014 - 09:46

Loes De Bruin:

Krijg gewoon kippenvel van dit verslag!!! Wat een verschil met 3 jaar geleden toen jullie er naartoe gingen. Wat is er, ondanks alles wat tegenzat, veel bereikt. En wat een prachtige foto's!

• 16 November 2014 - 21:43

Martin:

Hallo allen. Het was enorm indrukwekkend om de grande opening met jullie te beleven. Een blijvende herinnering met enorm veel indrukken. Dank voor jullie gastvrijheid en mooie momenten. Geniet van het prachtige weer zal in nederland anders zijn. Kan nog steeds niet wennen aan de kou. Tot snel en een drukkie voor allen

• 17 November 2014 - 08:45

Gerben:

3 jaar van betekenis kunnen zijn! Geweldig! Een mooi afscheid samen!

• 25 November 2014 - 15:46

Nelleke:

Hiep hiep hoera! Gefeliciteerd met de eerste verjaardag van Anna.
    Bedankt voor het leuke reisverslag, wat een enorme mijlpijl voor het Center.
    Heel veel succes met inpakken en met afscheid nemen, want het zal toch ook wel even zwaar voor jullie zijn. In gedachten zijn we bij jullie!