Rehoboth is groen! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu Rehoboth is groen! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu

Rehoboth is groen!

Blijf op de hoogte en volg Auke, Annemieke en Anna

20 Maart 2014 | Namibië, Rehoboth

Drie weken geleden zijn wij aangekomen in het groene Rehoboth. Een hele andere aanblik dan de vorige keren. Het regenseizoen is in volle gang, net zoals de voorgaande jaren, alleen nu valt er ook daadwerkelijk regen. Het kan soms de hele nacht door regenen, met veel wateroverlast, modderstromen als gevolg. In vergelijking met vorig jaar… toen heeft het 2 middagen geregend. In beide situaties een noodtoestand; extreme droogte of wateroverlast. Wij Nederlanders vinden het regenseizoen heerlijk. Net op het moment dat je denkt de warmte wordt te veel, vallen er behoorlijk wat druppels uit de lucht. Zo snel als het hier kan betrekken, zo snel is de hemel ook weer blauw en de koelte omgedraaid in vochtige warmte. Maar dit is natuurlijk niet altijd een pretje. Ook hebben we daardoor hele leuke vriendjes voor Auke op het Center... ze worden ook wel Abramskoppies genoemd... Mocht iemand daar een verklaring voor hebben, houden wij ons aanbevolen :P

Het weer heeft ook zo zijn weerslag op de programma’s. Met name de schoolklas. De kinderen beginnen vroeg met school. Veel van hen kunnen niet klokkijken, als ze überhaupt al in het bezit zijn van een horloge, klok of mobiel. De meeste van hen worden wakker gemaakt door de zon, het gekraai van de haan en het leven wat zich buiten op straat afspeelt. Alleen er is dan een probleem tijdens het regenseizoen, dit alles speelt zich een stuk later af dan de normale ‘opstaantijd’. Met veel laatkomers/ langslapers als gevolg. Zo was het de afgelopen week dan ook alle drie de dagen later beginnen, of binnen druppelende kinderen.

Ten opzichte van vorig jaar is er veel veranderd in de schoolklas. Op het moment draaien er 4 klassen, het volledige onderwijsprogramma draait. De allereerste kids zitten nu in het 4e jaar, dit jaar is nu dus voor het eerst. Het schoolprogramma bestaat in totaal uit 4 jaar, elk jaar verdeeld in drie trimesters. Ter afsluiting van ieder trimester vindt er een schooluitje plaats en krijgen de kids een rapport. En bij het laatste trimester hopelijk en overgangsrapport naar het volgende jaar.

Hoe zien de vier jaren er uit?
Jaar 1; godsdienst, leren lezen, schrijven, rekenen, Engels, handvaardigheid, aardrijkskunde, sociale vaardigheden, sport en keuzevakken.
Jaar 2: godsdienst, lezen, rekenen, tafels, Engels, physical science, social studies, koken, sociale vaardigheden, sport en keuzevakken.
Jaar 3: godsdienst, lezen, rekenen, klokkijken, Engels, geschiedenis, vak over Namibië, techniek, koken, sociale vaardigheden, sport en keuzevakken.
Jaar 4: godsdienst, themalessen (aansluitend op stage/toekomstige werkplek), sociale vaardigheden, sport en keuzevakken. Vanaf trimester 2: stage lopen op de toekomstige werkplek.
Steve gaat bij de bakker van de Spar werken, Nelson bij de elektricien en Alberto bij Lake Oanob Resort (bediening/keuken).

Een paar jaar geleden draaiden we alleen met Nederlandse teachers de onderwijsprogramma’s. Her en der wat ondersteunende hulp van een Namibische.
Op dit moment geven Miek en Willemien les aan een van de 4 schoolklassen. Dit betekent dat de overige klassen/vakken door Namibische leerkrachten worden gegeven. Een hele vooruitgang. Dit is uiteindelijk ook een van de doelen van het Kids Centre. Werkgelegenheid creëren voor de Namibische bevolking. Maar ze ook zo opleiden dat ze ook daadwerkelijk kunnen lesgeven en hun steentje kunnen bijdragen voor de kids uit Block E. We hebben een leerkracht Salmon Richter, hij is hier nu voor het tweede jaar (leerkracht in opleiding bij het Kids Centre beslaat 2 jaar) en draait bijna helemaal zelfstandig het derde jaar. Dan hebben we vanaf dit nieuwe schoolseizoen Lorraine en Sylvanus aangenomen. Lorraine draait het examenjaar (vierde jaar). En Sylvanus is de nieuwe sportleerkracht. Beide dus in het eerste jaar van het trainneeship. Sylvanus erg enthousiast over het sportgedeelte. Auke zal met hem in dit jaar ook voetbaltoernooien en verschillende Crossfit lessen uitwerken. Zoals vele van jullie wel weten heeft Auke aan Crossfit gedaan in de tijd dat we in Nederland waren. De kids vinden het ontzettend leuk om te doen (zo ook de medewerkers). Op dit moment worden er een aantal Crossfit dingen gemaakt, zodat het ook echt vorm kan krijgen. Hij heeft een aantal ringen uit Nederland meegenomen (hangen aan een boom), een kast (boxgym) was er al, de rekstok is bijna klaar, een klimtouw (hangt ook aan een bouw) en een aantal autobanden. De eerste Crossfit keuzelessen zijn al geweest, maar zodra de dingen klaar zijn volgen er een aantal foto’s op de blog. Naast het lesgeven in de schoolprogramma’s geeft Sylvanus ook voetbaltraining op de vrijdagmiddag in de pannakooi met als doel de toekomstige voetbalcompetitie. Ook zijn er plannen gemaakt voor een speeltuin voor de kinderen (met name ook voor de huiswerkklas). Hanneke en Auke gaan dit verder uitwerken met de Namibische medewerkers. Dit zal nog even duren voordat er foto’s op de blog van verschijnen maar we houden jullie wel op de hoogte over het proces.
Om nog even terug te komen op de Namibiërs. We hebben nog Yvonne Campbell al vanaf het begin van het Kids Centre een trouwe werknemer. Zij ondersteund het onderwijzend personeel en neemt wel eens groepjes kinderen onder haar hoede. Sarah Beukes is de nieuwe kokkin. Zij geeft de kooklessen, baklessen en verzorgt de maaltijden voor de Namibische werknemers en de programma’s. Een job waar behoorlijk wat timemanagement bij komt kijken. Dit gaat veelal goed, maar ook wel eens niet. Maar deze vrouw is zo enthousiast voor haar werk, dat dit zeker goed gaat komen. De technieklessen worden verzorgd door dhr. Strauss. Hij is met pensioen en heeft jaren in de bouw gewerkt. Tot zover het nieuwe veelal onderwijzend personeel.

Op de maandagmiddag en de woensdagmiddag draait Annemieke de naaldwerkgroep. De naaldwerkgroep bestaat momenteel uit 8 vrouwen, uit verschillende delen van Block E. Allemaal hebben ze het werk hard nodig. Ze komen trouw en willen graag leren. Momenteel zijn we bezig met een bestelling vanuit Nederland: het maken van 1500 kralenhartjes. Wanneer dit achter de rug is, is het de bedoeling om ze toch ook weer het een en ander bij te brengen. Zoals het naaien achter de naaimachine door Mevrouw Dax (bijvoorbeeld; kussenslopen, tassen of slingers) maar ook het leren haken staat op het programma. Tussen de naaldwerklessen door worden er veel babyzaken besproken of zwangerschapskwaaltjes. Er zijn er 2 zwanger, waarvan er eentje echt hoogzwanger is. Dus dat wordt binnenkort naar het ziekenhuis rijden wanneer er een steen op het dak wordt gegooid ’s nachts of geroepen wordt aan het hek overdag. Naja in ieder geval kan Miek nu echt mee puffen mocht dit nodig zijn.

Nog een kleine update over Anna: ze lacht veel en zit goed in haar vel. De kinderen en de medewerkers komen geregeld buurten naar baba Annietje of Lola, zoals ze wordt genoemd. Hier is het gebruikelijk dat een kind 2 namen heeft; een schoolnaam en een huisnaam. De kinderen hebben dus ook een huisnaam bedacht (na besloten te hebben dat Anna een schoolnaam wordt…) en dat is Lola geworden. Dus zo nu en dan horen we verschillende namen over het terrein, maar het verwijst allemaal naar Anna. Ze begint steeds meer een ritme te krijgen en dus ook gewend te raken aan het warmere weer in Namibië. We hebben vorige week een zonnehoedje voor haar gekocht. De zon is hier erg fel en zelfs in de schaduw lag ze met geknepen oogjes. Hier hebben we ook een mooie foto van gemaakt.

Tot zover de blog van deze keer. De volgende keer gaan we het hebben over de Youthnight, Youthalpha, hopelijk het gezonde geboren kindje en wie weet een interview met een van de Namibische medewerkers.

Voor jullie een goede week gewenst met volop lenteweer!!! Ga er enorm van genieten. Wij vinden het leuk om een reactie te ontvangen. Hetzij op de blog of via de mail: a_de_bruin@hotmail.com. En geniet van de foto’s.

Groetjes Auke, Annemieke en Anna.

• 20 Maart 2014 - 18:21

Anneke :

Mooi verslag en foto's! Fijn dat Anna het zo goed doet! Mooie foto van haar op het kleed.

• 20 Maart 2014 - 19:24

Loes:

wauw, dat is echt groen! Kun je zelf ook je ritme vinden, is er dan oppas voor Anna terwijl je lesgeeft of is ze er gewoon bij? Is dat beestje met die lange sprieten een Abramskoppie? Hoe noemen wij'm?

• 20 Maart 2014 - 20:20

Greet:

Wow, mooi zeg!! Hebben jullie n beetje tijd om van de natuur te genieten (als t niet regent of te warm is)?
    Hahah, leuk die foto's van Anna! Wat n lachebek!! :D

• 21 Maart 2014 - 09:38

Martin :

Fijn om jullie verslag te lezen. De foto's zijn prachtig. Zo te zien heeft Anna het naar haar zin. Auke succes met je crossfit voorbereidingen. Wij blijven gewoon hardlopen. Veel ernergie en wijsheid gewenst.

• 22 Maart 2014 - 13:27

Hanneke Drost:

Die abrahamskoppies zijn, denk ik, een soort (bid)sprinkhanen.

• 23 Maart 2014 - 19:45

Wilmy:

Woww het ziet er nu mooi uit bij jullie zeg!
    Leuk om weer van alles te lezen!! En gaaf dat jullie nu met 4 schooljaren draaien.
    Hahaha die foto's van Anna! Wat een schatje is het toch! Dat met lief op dr kont en die foto met dat mooie pakkie en rokje aan..! Wat schattig!

Veel succes en plezier met jullie mooie werk kanjers!
    Dikke kus!

• 25 Maart 2014 - 14:42

Susanne:

Wouw, wat een zee van groen, wat is Namibie toch prachtig! Klinkt alsof jullie alweer lekker op je plek zitten en wat heerlijk dat Anna het zo goed doet, wat een mooi meisje. Geniet er lekker van!