Toekomstplannen - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu Toekomstplannen - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu

Toekomstplannen

Blijf op de hoogte en volg Auke, Annemieke en Anna

16 Juni 2014 | Namibië, Rehoboth

Om de twee weken zitten Miek en Hanneke bij mevrouw Dax. En krijgen ze naailes achter de naaimachine. Ze boeken al vooruitgang. Het doel is: een mooie Nama-rok aan het einde van het jaar. Maar eerst komen de Hollandse vlaggetjes nog in beeld en een kussensloop. Miek heeft de afgelopen vakantie het een en ander geleerd van Brigit. Ze is een werknemer op het Kids Centre en is altijd naar de workshops geweest van Orange Babies. Brigit heeft Aids. Zij heeft Miek geleerd om op een veiligheidsspeldje het STOP- AIDS teken te borduren met kraaltjes. De Namibische vlag en de Hollandse vlag. Het is ongelofelijk veel en fijntjes werk. Maar het is een mooi resultaat. Na 2,5 uur had ze een Hollandse vlag op een veiligheidsspeldje. Verder zijn we de vrouwen aan het leren om te breien. Het overbrengen is toch ook een vak apart. Het zou mooi zijn als ze hun eigen sjaal, comberse (deken) kunnen breien. En natuurlijk zijn dit goede producten voor de verkoop. We hebben weer een stel gekleurde armbanden gemaakt. Na de vakantie starten we ook weer met het naaien van de olifantenslingers. Die zijn bijna allemaal op. Dus iedereen die hier in de zomervakantie vanuit Nederland komt… De RKC-Craftshop wordt weer goed gevuld.
Op dit moment komen de naaldwerkvrouwen 2x in de week bij elkaar. Op de maandagmiddag maken ze kralenhartjes voor bestelling en op woensdagmiddag leren we ze nieuwe dingen. En als het goed is, gaat mevrouw Dax na de vakantie ook weer van start met de naaimachinelessen. Afgelopen week hebben de vrouwen voorlichting gekregen over TB (Tuberculose). Wat zijn deze ziektes? De symptomen bij henzelf en de kinderen? Hoe zien de behandelmethoden er uit en wat moet je vooral niet doen? Bijvoorbeeld tijdens de TB-behandeling van 6 maanden (pillen slikken) alcohol gaan drinken. De voorlichting heeft indruk op ze gemaakt. Vooral het stukje wat ging over wat als je de ziekte hebt? Het is dan nog niet afgelopen, je bent nog te genezen of je leven houdt niet op als je maar naar de kliniek toe gaat en trouw je pillen neemt.
Jammer genoeg kun je niet alles voorkomen en stond Rina afgelopen vrijdag voor het hek tijdens de jeugdavond. Geheel overstuur met haar baby’tje op de rug. Ze was de hele week bij haar tante geweest en ze had haar kind meegegeven aan haar broer op de plaas. Ze had het meisje net terug gekregen en ze voelde heel warm aan. Rina is 27 jaar, heeft 5 kinderen waarvan ze er al eentje heeft verloren. Samen met haar naar de kliniek toegegaan om vervolgens naar huis te gaan met een tas vol drankjes en ORS-zakjes. Meisje was uitgedroogd en een keelontsteking. Zo meteen komt ze weer op de naaldwerk en dan moeten de medicijnen zijn aangeslagen anders mogen we weer terugkomen. Zo hebben we niet alleen maar lieve moeders op de naaldwerk. Ze mistte ik een week lang Roelien en haar zus. Ik had besloten om ze te gaan zoeken als ze er weer niet zouden zijn. Ze kwamen gelukkig wel op de naaldwerk. Maar wat bleek…. Ze zaten in de gevangenis!!! Nu wist geen een van de naaldwerkvrouwen daar iets van. Ruzie gemaakt met andere vrouwen en ze waren aangeklaagd. Konden de borg niet betalen en zo kwamen ze in de gevangenis terecht. MET kind en baby en al. Ze hebben er een week in gezeten en toen besloot de politie dat het voor hen en de kinderen niet veilig was in de gevangenis. Toen mochten ze er uit.

Op het moment is de aanloop in de schoolklas niet zo heel best. Er zijn veel kinderen die dagen uitmissen en er in het tweede of derde jaar mee ophouden. Er voor kiezen om op de plaas te gaan werken of bij het huis te zitten. Zo ook even een update over de drie jongens in het vierde jaar. Alberto werkt bij de Dam in de keuken en de bediening. Hij heeft het enorm naar zijn zin en heeft al met de baas overlegd om extra te gaan werken. Nelson had wat moeite met opstarten maar moet zijn draai nog wel vinden bij de elektricien Ernst. Nu zijn ze momenteel in ons gebouw bezig dus kunnen we iets meer een oogje in het zeil houden. Helaas gaat het met Steve niet zo goed. Hij is nog maar 2 dagen naar het Kids Centre gekomen en is tijdens een werkdag bij de Spar(bakker in de supermarkt) naar huis gelopen. Daarna is hij niet meer terug gekomen. We hopen dat hij nog tot inkeer komt en dat hij niet zijn jaren hier in de schoolklas nu letterlijk weggooit.

Ook hebben we twee leuke feestjes meegemaakt. Namelijk de verjaardag van Auke!! Hij werd 30 jaar en dat was te merken ook... En gisteren natuurlijk zijn eerste vaderdag. En waar kun je dat beter vieren dan in de kerk. Het was een echt feestje. Kijk maar naar de foto's.

Verder nog een paar dingen over de bouw. Het begint nu echt op te schieten! De voorbereidingen voor de opening in het weekend van 9 november zijn in volle gang. De lampenkappen in de grote zaal hangen, de vloer is betegeld en de muren geschilderd.
We kijken enorm uit naar deze feestelijke happening!

We vinden het dan ook heel leuk om dit nog mee te mogen maken. Want… op 1 december 2014 zullen wij het vliegtuig naar Nederland pakken en dit keer is het een enkeltje. We nemen afscheid van het RKC in Namibië. Zoals jullie weten is het in de maand april-mei de tijd om te besluiten of je wel of niet gaat verlengen. Wij hebben de keuze gemaakt om niet te verlengen. Na 3 jaar is het goed zo geweest. We vinden het moeilijk om hier de dingen achter te laten, omdat we de mensen zowel de Nederlanders als de Namibiers echt enorm gaan missen. Je bouwt samen iets moois op en dat moet je nu gedeeltelijk achter je laten. Dit betekent ook dat er een hele nieuwe tijd gaat aanbreken in Nederland. En een hele spannende met veel vragen… waar krijgen we werk? Wat zal het werk inhouden? Wat wordt onze woonplek? Maar ook hierin vertrouwen we op onze God. Hij zal ons hierin leiden en laten zien welke stappen we wel of niet moeten nemen en welke kant het pad gaat. We hebben hier zin in!!!

Maar voordat wij teruggaan naar Nederland komen eind juli twee hele goede vrienden van ons hier op bezoek! Wilmy en Armando. Hoe gaaf is het om je vrienden te laten zien waar je woont en werkt. Na zo’n tijd is het fijn dat ze de mogelijkheid hebben om ons te komen bezoeken.

Dit was het weer voor deze blog!

Tot de volgende blog,

Liefs, Auke, Annemieke en Auke

• 16 Juni 2014 - 18:54

Susan:

Hoi Annemieke en Auke,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Wat doen jullie toch goed werk!
    Wat ontzettend leuk dat Wilmy en Armando naar jullie toe komen in de zomervakantie!
    En in december terug naar Nederland lees ik... Dat zal idd wel een gek idee zijn.
    Maar komt vast helemaal goed! Xxx Susan

• 16 Juni 2014 - 19:47

Lindy:

Wow, 3 jaar is het dan alweer ja!!!!
    Wat een tijd eigenlijk he. Kan me voorstellen
    dat het voor jullie moeilijk gaat worden, maar
    ik vind het stiekem wel weer heel gezellig dat jullie
    terug komen. Ben zo benieuwd naar Anna!!
    Weet zeker dat ze jullie ook gaan missen.
    Maar jullie mogen en kunnen terugkijken op 3 zeer
    geslaagde, mooie en ontroerende jaren!
    Geniet nog even van deze mooie momenten.
    En... Eerst nog even met Wilmy en Armando
    deze ervaring delen! Super leuk.

Dikke kus

• 16 Juni 2014 - 20:05

Jan V V:

Hi Auke en Annemiek!
    dertig jaar! Zie je er nog goed uit :) mooie foto's en blog, tnx. Wel een pittige keuze om afscheid te nemen, maar ook goed te begrijpen dat jullie Hollandse bloed ondertussen kookt...
    groetjes, Jan

• 16 Juni 2014 - 20:17

Martin:

Dank voor jullie mooie verslag. Die anna begint al een stoere meid te worden. Zeker met zo'n bril. We gaan voor jullie nieuwe stek bidden, maar eerst nog een paar mooie foto's en verhalen uit namibie. Auke succes je mooie hardloopjaren komen nu. Veel liefs.

• 16 Juni 2014 - 20:54

Anita:

Jeetje, er gebeurt een hoop in korte tijd! Wat een doorzettingsvermogen moet je hebben. Als vrijwilliger maar ook als local. Niets is vanzelfsprekend. Alle kleine beetjes helpen dus ook als kinderen de school niet afmaken. Dwingen kun je niet, er voor ze zijn wel. En dat doen jullie goed!
    Wat fijn dat er zo'n organisatie is, toi toi. Geniet van deze maanden, rijk aan bijzondere ervaringen keren jullie straks huiswaarts. x Marcel, Anita, Amber en Mark.

• 16 Juni 2014 - 21:27

Nelleke:

Wat gaat het nieuwe gebouw er mooi uitzien! Fijn dat jullie de opening nog mee kunnen maken, voordat jullie naar Nederland komen. We wensen jullie heel veel succes!

• 16 Juni 2014 - 22:30

Simon En Eline:

Haa Auk en Miek,
    leuk om jullie verslag weer te lezen! en in december kunnen we dus weer 'live' bij kletsen:)
    geniet van alles wat eerst nog komt!
    liefs, Simon en Eline

• 17 Juni 2014 - 11:22

Jan Jaap:

Mooi verhaal weer. Nog een half jaartje dus, tsjonge. Zal niet meevallen om afscheid te nemen en weer te wennen in ned maar gelukkig is God er altijd bij. ;-)
    Tot in juli! Heel veel zin in!

• 17 Juni 2014 - 16:17

Sanne Dekkers:

Super leuk om jullie update te lezen. Veel succes de komende tijd en tot december, dan hebben wij ook uitbreiding gehad ;). Ik hoop dat jullie nog mooie ervaringen mogen delen, want ik lees graag jullie verhalen! Veel liefs en knuffel voor de kleine!

• 22 Juni 2014 - 12:59

Wimy:

We tellen af!

Wat wordt het gebouw mooi!!!
    Haha, grappig dat er zo uitgebreid aandacht werd gegeven aan vaderdag!

liefs!