Licht voor de toekomst! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu Licht voor de toekomst! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Auke, Annemieke en Anna Drost - WaarBenJij.nu

Licht voor de toekomst!

Blijf op de hoogte en volg Auke, Annemieke en Anna

04 November 2013 | Namibië, Rehoboth

Licht voor de toekomst!

Hier weer een berichtje vanuit Maarssen. Op het moment van schrijven tikt de regen zachtjes tegen de ramen, is er niets anders aan de hemel te zien dan grijze, grauwe wolken, waarvan je hoopt dat ze snel weer voorbij trekken. Het is nog niet echt koud. Rond de 10 graden. Een heel ander weerbeeld dan op dit moment in Namibië. Waar de temperatuur nu toch wel boven de 30 graden uitsteekt. De zomer is daar al weer in volle gang. De warmste periode (zomer) is daar in november, december en januari. Waar wij ons door de donkere dagen heen slepen. Maar… hier in Nederland zijn er ook mooie momenten die we tijdens deze donkere dagen beleven. Ook dagen waarop je misschien juist verdriet ervaart omdat je iemand die je dierbaar is enorm mist. Toch hopen wij dat deze dagen je mooie momenten opleveren, een lichtpuntje zullen zijn en hoop geven. Denk maar aan kerst, maar ook Sinterklaas (voor hoelang dat nog duurt :P), verjaardagen en oud en nieuw. En… voor onszelf de geboorte van de kleine. We kunnen niet wachten totdat het geboren wordt. We kijken hier enorm naar uit. En ja… de datum komt nu toch wel heel dichtbij.

Afgelopen week hebben wij geskyped met een aantal schoolklaskinderen, Namibische medewerkers en een aantal Nederlandse vrijwilligers. Dit was dolle pret. Ons zien aan de andere kant van het scherm was even wennen, maar al snel kletste ze honderduit. Wat dan ook nog wel overging in hun eigen kliktaal, waar wij natuurlijk niets van begrijpen. Een van de medewerkers deed zijn haar nog snel goed, toen hij doorhad dat wij hem konden zien.. Ze wilden natuurlijk de buik bewonderen, wat tot grote hilariteit zorgde. Ja die was toch wel flink gegroeid. Een aantal meisjes van de schoolklas kwamen nog langs. Zo herinnert u zich vast Lensie nog (ook zwanger). Met haar gaat het naar omstandigheden goed. Er zijn nu veel kinderen die het weten van haar zwangerschap en dat gaat prima. Je begint het nu langzaamaan te zien. Wel is haar gezondheid zwak, dus het is zwaar voor haar. Maar we zijn heel blij dat ze naar school blijft gaan. Twee weken geleden hebben we gehoord dat Valerie een miskraam heeft gehad. Wilt u voor haar bidden, aan haar denken? Hoe ze hier zelf ook over praat, het doet er iets. Een overlevingstactiek zullen we maar zeggen. Dat Valerie echt uit mag zien naar een toekomst die goed voor haar is. Dat ze gaat zorgen voor de kinderen die ze nu heeft en hen niet achterlaat. Dat ze de liefde die ze uitdeelt, terug zal krijgen.

Ook verschenen er 2 jongens in beeld die ik ben ‘tegen gekomen’ in de gevangenis, tijdens het lesprogramma wat daar draait. Willemien en Salmon geven daar al geruime tijd les en deze 2 jongens zaten al een tijdje in de gevangenis. Ze zijn er uit gekomen en komen nu trouw in het schoolprogramma. Op de vraag waar het lekkerder was, kwam snel een antwoord: Ja teacher, nie in die tronk. Ze beloven goed hun best te doen!! Hopelijk hebben ze er iets van geleerd en zien ze in dat ze een nieuwe kans hebben gekregen en pakken ze die met beide handen aan.

Aankomende zaterdag vindt de grote RKC Marathon plaats in Rehoboth. De voorbereidingen zijn lang geleden al begonnen en lopers komen vanuit heel Namibië (en zelfs buurtlanden) om mee te doen aan deze race. Zo ook Wendelinus. We hebben hem gesproken op Skype en hij is hard aan het oefenen. Is natuurlijk ook wel zenuwachtig. Hoe gaaf is het als je eerste wordt bij de race waar je zelf bij werkt? Even afwachten dus.

Gelukkig hoeven de Nederlandse vrijwilligers niet alles helemaal zelf te doen (heel veel wel :P), want afgelopen weekend en aankomende week komen er weer bezoekers (ondernemers) vanuit Nederland aan om te kijken in hoeverre ze iets voor het project kunnen betekenen. En uiteraard worden er dan ook echt de handen uit de mouwen gestoken, bijvoorbeeld bij het helpen van de RKC Marathon. Al met al is het een groot ding, veel drukte en voorbereiding en wij denken vrijdag en zaterdag dan ook zeker aan de mensen daar!! Jullie kunnen het!!

Verder hebben we de afgelopen tijd nog presentaties gehouden op de Beatrixschool in De Meern. De kinderen hebben enorm goed geluisterd en stelden hele goede vragen!!! Wij zijn trots op ze!!! Het was wel vreemd dat Auke uit de prullenbak ging eten heh?! Mochten jullie nog vragen hebben (of later krijgen) dan kun je die naar ons mailen (auke_drost@hotmail.com). Dan gaan wij die voor jullie beantwoorden. Ook zijn we langs ’t Podium geweest in Loenen aan de Vecht en daar hebben de kinderen ook al goed geluisterd. En dat tijdens de afsluitingsweek van de kinderboekenweek. Top! Mochten jullie het leuk vinden om te Skypen (is het gelukt met installeren?) Stuur dan een mailtje, dan wisselen we alvast de gegevens uit.

De vrouwenvereniging in de kerk is ook aan de slag gegaan. Namelijk met een eettafelproject. Eten voor het goede doel!!! De avonden zijn een succes en je moet er snel bij zijn, want ze zijn zo volgeboekt. Dus houd de Rosh Pinna in de gaten voor evt. meerdere avonden. Heel hartelijk dank hiervoor, zowel de opgevers als de kokers!!!

En natuurlijk loopt de flessenactie ook nog steeds door. Dus mocht je een stapel statieflessen over hebben?! Breng ze naar de kerk en deponeer ze in de daarvoor bestemde bak (bij binnenkomst rechts). Als je denkt, waar gaan die flessen toch zo snel heen? Daar zorgen Wilmy en Armando iedere zondag trouw voor :)

Om af te sluiten waar ik mee ben begonnen: het weerbeeld. De zon breekt door en hier en daar komt de blauwe lucht tevoorschijn. De bladeren lijken zo een stuk groener (welke nog niet zijn afgewaaid). En dan komt er automatisch toch een glimlach op mijn gezicht. De zon… ja ik kijk hoopvol uit naar de zon, de zomer, het Licht in deze donker wordende dagen :)
Voor nu een goede week gewenst en we houden jullie op de hoogte!

Liefs, Auke en Annemieke

Wilt u ons werk sponsoren? Dan is dit mogelijk!
U kunt uw gift storten op:
Bank: 12.47.02.341
Anbi: 8186 751
T.n.v. Auke en Annemieke Drost
Hartelijk dank hiervoor!

• 04 November 2013 - 18:17

Loes:

Mooi Miek! Jullie nog steeds druk, zo te lezen.
    Zal ook voor jou wel eens zwaar(der) worden, je bent wel toe aan zw.verlof!
    Maar zo gaat de tijd wel snel en is de kleine er voor je het weet :P
    Klinkt of het allemaal goed gaat en je je naar omstandigheden fit voelt, super!

• 04 November 2013 - 21:41

Nelleke:

Veel succes met de laatste weekjes en wat hebben we het toch goed hier in Nederland, daar kunnen we niet dankbaar genoeg voor zijn!!

• 05 November 2013 - 20:50

Lindy:

Super leuk weer om te lezen.
    Jullie zitten niet stil!!
    Ben benieuwd wanneer de kleine tevoorschijn komt!!

Xxx

• 10 November 2013 - 14:00

Wilmy:

Top dat jullie ook in Nederland af en toe iets schrijven!
    Hoe is de marathon in Rehoboth gegaan? Wendelinus eerste geworden?
    Leuk dat jullie hebben geskypt met Namibië!

Knuffel!

• 10 November 2013 - 14:00

Wilmy:

Top dat jullie ook in Nederland af en toe iets schrijven!
    Hoe is de marathon in Rehoboth gegaan? Wendelinus eerste geworden?
    Leuk dat jullie hebben geskypt met Namibië!

Knuffel!